Betzy Akersloot-Berg, zeeschilderes

Schilderij Etude de vague waar Betzy een omslaande golf heeft geschilderd

Betzy Berg werd geboren in 1850, in het Noorse Aurskog, ongeveer 50 km ten oosten van Oslo. Na haar schooltijd werkte ze langere tijd als verpleegster en evangeliste onder de Samen in Lapland. Herinneringen aan die tijd zijn haar ski’s, een rugzak en een paar schoenen van gevlochten berkenbast en een wandelstok met Samische tekens, te bekijken in de salon van het museum. Op ongeveer 25-jarige leeftijd keerde ze terug naar Oslo om zich te wijden aan haar passie voor tekenen en schilderen. In deze tijd waren er weinig mogelijkheden voor vrouwelijke schilders om onderwijs te krijgen. Betzy volgde een aantal cursussen aan de Koninklijke Tekenacademie en kreeg particulier onderwijs. In 1881 vestigde ze zich in München om les te volgen bij de kunstenaar Otto Sinding. In 1885 kwam ze in aanraking met het werk van Mesdag, waardoor ze werd geboeid door zijn techniek en stijlen en in het bijzonder door de manier waarop hij de zee schilderde. Ze nam contact op met Hendrick Willem Mesdag in Scheveningen en werd als leerling aangenomen.

Portret van Betzy Berg op 37 jarige leeftijd, geschilderd door Sientje Mesdag-van Houten


Links het portret van Betzy Berg op 37-jarige leeftijd, geschilderd door Sientje Mesdag-van Houten in 1887.


In hotel Rauch in Scheveningen huurde Mesdag een kamer met uitzicht op zee en gebruikte dit als atelier. Hier leerde Betzy de hotelier Gooswinus Akersloot kennen en 1893 trouwde ze met de inmiddels weduwnaar geworden Akersloot.
Zij deden het hotel van de hand, woonden in de loop van drie jaar op wel tien verschillende adressen en vestigden zich in 1896 op Vlieland, dat werd uitverkoren als permanente woonplaats.
Betzy gaf aan haar woning de naam Tromp’s Huys naar Cornelis Tromp, die zich voor de Deense koning in de strijd tegen Zweden inzette. Noorwegen hoorde destijds bij Denemarken. Tromp verwierf zich met enige gewonnen zeeslagen een plaatsje in de Noorse geschiedenisboeken.


In de salon van het museum zijn werken uit de periode van Mesdag te zien met de duidelijke en herkenbare invloed van de Haagse school. In de tuinkamer van het museum is een deel van de schilderijen te zien die zij op Vlieland maakte, waarbij het gebruik van lichte en heldere kleuren opvalt, zij experimenteerde met verschillende technieken en kleuren en ze schilderde zoals zij dat wilde.

Betzy noemde zichzelf zeeschilderes, zoals na haar overlijden in 1922 ook op haar grafsteen op het Vlielandse kerkhof werd vermeld. Veel van haar werk heeft naast een artistieke ook een historische waarde. Ze schilderde Vlieland zoals het hier een eeuw geleden was; de zee en het wad met schepen, de Richel met zeehonden, de huizen en de duinen. Maar ook schilderde ze de Zeppelinraids op Londen in 1917 en ontploffende zeemijnen op het strand!

Kees Bangma schreef een artikel over het schilderij van Betzy met de tocht van Zeppelins boven Vlieland in de Eerste Wereldoorlog.

Betzy Akersloot-Berg heeft een oeuvre van meer dan 300 schilderijen ontwikkeld, tekeningen en prenten, waarvan het museum een groot deel beheert.

Er valt nog veel te vertellen en te zien over deze bijzondere dame; op donderdagmorgen kunt u deelnemen aan de Markante Monumentenwandeling, waarin het verhaal over Betzy een belangrijke rol speelt.

Meer lezen over Betzy Akersloot-Berg: op Digitaal Vrouwenlexicon van Nederland