Permanent te zien, speciaal gemaakt voor Museum Tromp’s Huys
In het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 heeft Museum Tromp’s Huys de Friese kunstenaar Claudy Jongstra gevraagd om een installatie in te richten op de eerste verdieping van het museum, geïnspireerd op het ontstaan van Vlieland. Northern Blues is de titel van het werk.
De wol van Drentse heideschapen, geverfd met Europese indogo, reflecteert het blauw van de Waddenzee, verweven met verloren visnetten van de kustlijn van Harlingen en Vlieland.
Elk net is opgevist met hulp van Fishing for litter, een initiatief waarbij vissersboten afval uit hun netten verzamelen en afleveren aan de wal.
Uit deze combinatie van rauwe natuurlijke materialen en de resten van menselijke interactie met onze natuurlijke omgeving spreekt een nieuwe kijk op onze leefwereld en de noodzaak om op een innovatieve manier met het milieu om te gaan.
Claudy Jongstra is een internationaal opererende Friese beeldend kunstenaar, die voornamelijk met textiel werkt. Ze staat bekend om haar grootschalige, textiele werken die gezien kunnen worden als muurschilderingen. Veelal tonen de werken de schoonheid van de natuur. Jongstra werkt vaak met vrijwel vergeten ambachten zoals spinnen, kaarden en weven. Ze werkt samen met architecten en opdrachtgevers over de hele wereld om haar unieke, tactiele werken te creëren. Voor dit project maakt Claudy een ruimtelijk werk, voortbouwend op recente ontwikkelingen in haar kunstenaarschap, waarin ze meer de ruimtelijke kant van installaties onderzoekt.
Jongstra voelt zich sterk verbonden met het Noord-Nederlandse landschap, specifiek gezien de Waddenzee en met name Vlieland. In de zomermaanden verblijft Jongstra een groot deel van haar tijd op het eiland.