Het Fluitschip

Volgens de overlevering is het Fluitschip of Fluytschip  ontworpen in Hoorn door Pieter Janz Liorne in 1595. Het kenmerk van het Fluitschip is het peervormige achterschip. Het schip kon worden gevaren met een kleine bemanning. Getallen van 10 tot 17 bemanningsleden worden genoemd. Het was het ideale vrachtschip dat in de 17de eeuw gebruikt werd door zowel door de VOC als WIC. De holte van het schip was heel groot en werd daarom veel gebruikt voor, onder andere,  houttransport vanuit het Oostzeegebied.

Een andere belangrijke functie van het Fluitschip was die in de walvisvaart. Het voorschip was versterkt met extra planken als bescherming tegen het ijs en op het achterschip was een kraanbalk gemonteerd om sloepen te kunnen hijsen. Vaak werden er niet minder dan acht sloepen vervoerd. De sloepen werden gebruikt voor de jacht.

De gevangen walvissen werden op walvisstations geflensd. Na het smelten van het spek werd de olie in vaten aan boord gebracht om vervoerd te worden naar Nederland.

Het model is schaal 1:72 gemaakt van een bouwpakket uitgebracht door de Nederlandse firma Kolderstok, dat zich specialiseert in het uitbrengen van 17de -eeuwse scheepsmodellen.

Vlielander Harry van Keulen heeft het model gemaakt.

Het model is voor het Tromp’s Huys in langdurige bruikleen, waarvoor we Harry enorm erkentelijk zijn.